§ 1. Foreningen
1.1. Foreningens navn er Aktiv Langeland.
1.2. Foreningens hjemsted er Langeland Kommune.
1.3. Foreningen har CVR-nummer 45455025.
1.4. Foreningen er en almennyttig forening.
§ 2. Foreningens formål
– er at drive en offentlig og gratis vidensbank over de aktiviteter og aktører indenfor Langeland kommune, der enten er en del af Langeland kommunes frivillige fællesskaber og foreningsliv eller på anden måde er i stand til at bidrage til dette.
– er at mødes med aktører og fællesskaber indenfor Langeland kommune, som vil samarbejde med os og hinanden.
– er at lave medlemsaktiviteter.
2.1. Aktiviteter
– omfatter alle typer af frivilligt arbejde og foreningsaktivitet samt arrangementer, der inddrager frivilligt arbejde.
– omfatter også rejser og udflugter, der fører andre steder hen, hvis blot bestyrelsen skønner, at de har behørig tilknytning til Langeland kommune.
2.2. Aktører
– omfatter frivillige foreninger og netværk,
– omfatter personer, i det omfang, de beskæftiger sig med frivillighed og selv gerne vil præsentere sig,
– omfatter andre aktører, i det omfang de beskæftiger sig med frivillighed. Eksempler kan være virksomheder, festivaler og andre offentlige events, kirker/trossamfund, politiske partier, kalendere, medier og kommunale institutioner.
Vores bestyrelse kan opfordre aktører til at lade sig optage i vidensbanken. Aktører kan også selv henvende sig om optagelse. Bestyrelsen vælger selv, om den vil begrunde en eventuel afvisning eller ej.
Aktører i vidensbanken behøver ikke at være medlemmer af foreningen.
Aktører bag bestemte aktiviteter behøver ikke selv at være fra Langeland kommune, hvis bestyrelsen skønner, at de har behørig tilknytning til Langeland kommune.
§ 3. Medlemmer
3.1. Enhver, som tilslutter sig foreningens formål, kan blive medlem af foreningen. Medlemskab gælder for 365 dage ad gangen og varer fra og med datoen, hvor medlemmet betaler kontingent.
3.2. Foreningen fører en medlemsliste i overensstemmelse med gældende persondataregler.
3.3. Et medlem, som ikke respekterer vedtægterne eller beslutninger, som er vedtaget af generalforsamlingen, eller som bestyrelsen skønner at virke til skade for foreningen, kan af bestyrelsen få sit medlemskab suspenderet.
En suspension, som ikke alene skyldes kontingentrestance, behandles i særligt dagsordenspunkt af en generalforsamling, seneste 2 måneder efter suspensionen. Generalforsamlingen er forpligtet til at træffe beslutning i hver sag om suspension. Et suspenderet medlem har taleret under sagens behandling.
Generalforsamlingen kan med 2/3 majoritet ekskludere et suspenderet medlem. Hvis eksklusion ikke besluttes, kan generalforsamlingen med simpelt flertal fastholde suspensionen i en nærmere angiven tidsperiode eller indtil en nærmere angiven begivenhed indtræffer, eller generalforsamlingen kan med simpelt flertal ophæve suspensionen.
§ 4. Generalforsamling
4.1. Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed.
4.2. Ordinær generalforsamling afholdes en gang årligt inden 1. maj, og indvarsles på vores hjemmeside og ved skriftlig meddelelse til medlemmerne senest 4 uger før. Email og sms anses som skriftlig meddelelse.
4.3. Generalforsamlingen kan afholdes enten fysisk eller online, eksempelvis som video- eller chatmøde, eller som kombineret fysisk og online.
4.4. Dagsordenen for den ordinære generalforsamling skal mindst indeholde følgende punkter:
1. Valg af dirigent
2. Valg af referent
3. Bestyrelsens beretning om foreningens virksomhed i det forløbne år
4. Det reviderede regnskab forelægges til godkendelse
5. Eventuelle forslag
6. Fastsættelse af næste års kontingent
7. Valg af formand
8. Valg af næstformand
9. Valg af kasserer
10. Valg af 2 almindelige bestyrelsesmedlemmer og evt. suppleant(er)
11. Valg af 1-2 revisor(er) og evt. revisorsuppleant(er)
12. Eventuelt
4.5. Medlemmer, der har betalt kontingent indenfor det seneste år, har hver en stemme på generalforsamlingen.
4.6. Det er principielt muligt for alle stemmeberettigede at stemme ved fuldmagt på generalforsamlingen. Dog kan hver fremmødt højest medbringe én fuldmagt.
4.7. Kassereren sikrer, at reglerne for stemmeberettigelse overholdes på generalforsamlingen.
4.8. Forslag, der ønskes behandlet af generalforsamlingen, skal være bestyrelsen i hænde senest 14 dage før generalforsamlingens afholdelse.
4.9. Ekstraordinær generalforsamling kan indkaldes af bestyrelsen med 4 ugers varsel og skal afholdes efter en til bestyrelsen skriftligt fremsat begæring med angivelse af dagsorden fra
– et flertal i bestyrelsen,
– en tredjedel af medlemmerne eller
– 25 af medlemmerne,
senest 2 uger efter, at en sådan begæring er modtaget.
4.10. Alle beslutninger på en generalforsamling, dog ikke eksklusioner, vedtægtsændringer eller foreningens opløsning, træffes ved almindeligt stemmeflertal. Kun medlemmer, som er opført på medlemslisten, og som har betalt kontingent, kan afgive stemme på generalforsamlingen.
4.11. Skriftlig afstemning foretages, hvis det begæres af mindst 1 medlem eller dirigenten.
4.12. Dirigenten udpeger stemmetællere.
§ 5. Bestyrelse
5.1. Foreningen ledes af en bestyrelse på 5 medlemmer, inkl. formand, næstformand og kasserer. Bestyrelsesmedlemmer vælges på generalforsamlingen for 1 år ad gangen.
5.2. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når 3 bestyrelsesmedlemmer er til stede.
5.3. Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden og træffer de beslutninger, der er nødvendige for foreningens drift.
5.4. Formand og kasserer har adgang til foreningens bankkonti. De fastlægger i samarbejde med resten af bestyrelsen arbejdsfordelingen, når det gælder økonomiske dispositioner.
5.5. Formand og næstformand i fællesskab tegner foreningen på alle andre områder, såsom skriftlige aftaler med tredjeparter.
5.6. Ved formandens eventuelle afgang i valgperioden indtræder næstformanden som formand og bestyrelsen udpeger en ny næstformand for den resterende valgperiode.
5.7. Ved kassererens eller næstformandens eventuelle afgang i valgperioden udpeger bestyrelsen en afløser for den resterende valgperiode.
5.8. Bestyrelsen kan opsupplere efter behov.
§ 6. Økonomi
6.1. Foreningens regnskabsår er fra 1. januar til 31. december.
6.2. Foreningen hæfter kun for sine forpligtelser med foreningens til enhver tid tilhørende formue. Der påhviler ikke foreningens medlemmer eller bestyrelsen nogen personlig hæftelse.
6.3. Foreningens grundlæggende drift søges dækket ved kontingenter.
6.4. På hvert års ordinære generalforsamling fastsættes næste års kontingent.
6.5. Revision finder sted én gang årligt efter regnskabsårets afslutning.
§ 7. Vedtægtsændringer og foreningens opløsning
7.1. Vedtægtsændringer kræver, at 2/3 af de stemmeberettigede deltagere på generalforsamlingen stemmer herfor.
7.2. Foreningens opløsning kræver, at 2/3 af foreningens medlemmer på generalforsamlingen stemmer herfor. Deltager 2/3 af foreningens medlemmer ikke, kan bestyrelsen indkalde til ny generalforsamling, der tidligst kan afholdes 4 uger senere. På den nye generalforsamling kan foreningens opløsning vedtages med 2/3 af de stemmeberettigede deltageres stemmer.
7.3. Foreningens eventuelle formue skal ved opløsning bruges til almennyttige formål. Den opløsende generalforsamling beslutter, hvordan midlerne skal fordeles.
Således vedtaget på den stiftende generalforsamling
Frivilligcenter Langeland, Fredensvej 1A, 5900 Rudkøbing, den 10. april 2025.